Podzim v Rakousku

Podzimní listí v barvách zapadajícího slunce, chladná zamlžená rána, která střídá jasná obloha a čerstvý vzduch. Rakousko je na podzim zahalené do klidu a příprav na dlouhou zimu. Jako kdyby místní sbírali síly do mrazivých dnů a přesně to jsme potřebovali i my – na chvilku utéct do hor. Ke konci října předpověď hlásila poslední teplé dny a tak jsme zarezervovali ubytování a vyrazili do malé vesničky ve Štýrsku. Tentokrát jsme si našli malý statek se zvířecí farmou a apartmány ve vesničce Haus im Ennstal. Majitelka má vedle ubytování ještě velký kravín a stodolu s králíky, slepičkami a dalšími drobnými zvířaty. Hned u vstupu mě zaujala vitrínka plná domácích sirupů, marmelád z lesního ovoce a vajíček přímo od slepiček. Protože jsme do ubytování dorazili za tmy, míříme rovnou do pokoje, abychom načerpali sílu na další den.

Druhý den ráno si na malém balkónku užíváme pomalý start a v huňatých ponožkách vítáme hřejivé sluneční paprsky. Na stůl z proutěného košíku vyndávám všechny dobroty, kterým jsme předchozí den v obchodě nemohli odolat a připravuju pro nás snídani. V apartmánu na nás čekala malá domácí marmeláda jako pozornost od majitelky. Na balkónku jsme ráno kromě truhlíků s květinami objevili taky dva truhlíky ve kterých byly saláty a bylinky. Starší blondýnka, která nás přivítala zkrátka chtěla aby nám tu nic nechybělo a tak myslela i na takové drobnosti.

Na chvilku si na balkon beru svůj deník, abych si zapsala pár poznámek a pocitů pro dnešní den. Psaní mi pomáhá udržet si pozitivní mysl a tady mě pokaždé zaplaví obrovská vlna vděčnosti a tak si chci některé myšlenky uchovat na papíře, abych se k nim mohla později vrátit. Rakousko je pro nás útočiště, kde nikam nespěcháme a opravdu jen odpočíváme. Pokaždé tady najdeme zase něco trochu jiného nebo nového a tak se nemůžu dočkat toho, co nás čeká tentokrát.

Ramsau am Dachstein

Už jen projíždět silnicemi, které propojují jednotlivé vesnice a vidět okolní velikány je zážitek a tak zase v úžasu sleduju pastviny se spoustou spokojeně přežvykujících kraviček a ovcí. Okolní vrcholky vypadají v záplavě podzimního barevného listí jako vystřižené z obrázku. První den se chceme prostě jen tak toulat po našich oblíbených místech. Auto parkujeme v centru vesničky Ramsau am Dachstein, která se nachází přímo pod Dachsteinem, nejvyšším vrcholem Štýrska.

Ramsau am Dachstein, Rakousko

V Ramsau je několik kilometrů tras vhodných pro běh, procházky, ale i kola nebo kočárky. V zimě jsou tu zase stezky pro běžkaře. My jsme dnes naladění na pomalou procházku po okolí. Cestou zastavujeme na lavičkách, kterých je po cestě spousta a jen tak pozorujeme okolní svět. Sluníčko nás hřeje do tváří a teploměr ukazuje neuvěřitelných 24 stupňů. Vzpomínám si, že když jsme tady byli v říjnu 2020, měla jsem na sobě čepici, huňatý svetr a kabát a teď mi stačí jen mikina, tričko a kraťasy. Ramsau a okolí je podle mě ideální místo pro všechny generace a v létě speciálně pro rodiny s dětmi. Na přilehlém vrcholku Rittisberg je bobová dráha, lanový park, na vrcholek hory děti doprovází pohádková lesní cesta plná dřevěných postaviček ze známých pohádek které vypráví pohádky v němčině, nahoře je velké hřiště s nejrůznějšími dětskými prvky a dole v Ramsau je zase venkovní koupaliště Ramsau Beach.

My jsme dnešní den strávili podle plánu, klidně a tolik potřebným odpočinkem i přes to jsme ušli celkem 10 kilometrů. Kole páté hodiny už se sluníčko pomalu schovává za vrcholky a všechno se zahaluje do tmy. Po příjezdu domů ještě prohodíme pár vět s majitelkou statku a domlouváme se, že nám za dveřmi nechá domácí vajíčka. Už se nemůžu dočkat toho co z nich vykouzlíme k večeři. Následující den má být nejhezčí počasí a tak se chceme vydat největší lanovkou na ledovec Dachstein.

Hoher Dachstein ( 2995 m.n.m.)

Výlet na nejvyšší vrcholek Štýrska je opravdu něco! V takhle krásném počasí se sem dnes vydalo spoustu lidí a tak nechceme čekat na lanovku několik desítek minut a vydáváme se ještě na malou procházku k Dachstein-Südwand-Hütte. Je odsud hezký výhled na okolí a cesta vede přímo pod lanovkou. Po asi padesáti minutách se vracíme zpátky a fronta k lanovce je fuč. Kolem oběda je tu vždycky hodně lidí, tak si návštěvu načasujte ideálně na brzké dopoledne nebo odpoledne.

Dachstein, Rakousko

Pohled na vrcholky Dachsteinu nás snad nikdy neomrzí a vždycky mi připadá jako pohádka, když se nám během chvilky pod nohama změní podzimní prosluněné barevné listí v křupavý bílý sníh. Už jen samotná cesta lanovkou je zážitek. Do velké kabinové lanovky se vejde asi čtyřicet lidí. Nám se tentokrát poštěstilo a můžeme jet v malém balkónku nahoře na kabině lanovky. Krytá část tvořená kovovou konstrukcí a průhledným plastovým zábradlím nám sahá asi po prsa a zbytek máme v otevřeném prostoru. Na Dachstein jsme jeli už několikrát, ale poprvé takhle nahoře a bylo skvělé, že jsme si to mohli vyzkoušet. Lanovka jede v opravdu veliké výšce a pokud to není něco, co vyloženě vyhledáváte, doporučuji radši pocit většího bezpečí uvnitř lanovky.

Na Dachsteinu je restaurace a hned několik možností kam se můžeme vydat. Hned nalevo od lanovky je visutý most a prosklená vyhlídka Skywalk s ledovým muzeem. Kratší trasa vede na Kleiner Gjadstein nebo delší procházka ve sněhu na vyhlídku pod nejvyšším vrcholkem. Vzhledem k tomu že se jedná o ledovec, bývá nahoře v říjnu už poměrně hodně sněhu a tak jsem ráda, že jsem si vzala vyšší boty.

Tipy:

Pro ideální viditelnost si při plánování výletu na Dachstein zkontrolujte webkameru. Může se stát, že se kolem masivu honí mračna, která by Vám zakryla výhledy na okolní vrcholky.

Lanovku na Dachstein můžete mít v sezóně Sommercard stejně jako my zdarma a to v případě, že se ubytujete v ubytování, které je partnerem Sommercard – víc se o tom dočtete na konci článku. Bez karty stojí dospělého výstup a sestup lanovkou 44 €. Připlatit si pak můžete ještě za návštěvu Skywalk a ledového muzea (na to se kartička nevztahuje).

Pokud máte čas navíc, doporučuju výše zmíněnou vyhlídku pod Dachsteinem u chaty Dachstein-Südwand-Hütte. Cesta sem zabere od dolní stanice lanovky asi půl hodinky. Chata je otevřená pouze v letní sezóně, kdy si tady můžete dát drobné občerstvení (například tradiční Apfelstrudel mit Vanillesoße- jablečný štrúdl s vanilkovým sosem).

Pokud jste nadšenci do běžkování, lyžování a lezení, najdete na vrcholku Dachsteinu a v okolí i další zábavu. Víc se o tom dočtete tady: Běžkování, lyžování & feraty

Další tipy najdete tady: Články z Rakouska

Dachstein, Rakousko
Dachstein-Südwand-Hütte
Pohled z Kleiner Gjadstein

Riesach Waterfall

Na následující den jsme si naplánovali výlet k vodopádům Riesach waterfall a jezeru Riesach. Na lesní cestě, která vede podle vodopádů překonáváme nejrůznější žebříky, lávky a schodiště. Asi největší vystoupení z komfortní zóny je ale visutý most, který v jedné části trasy musíme přejít. Přestože nemám strach z výšek na druhé straně mostu cítím, že se mi z toho houpání až rozklepala kolena. Jsem ráda, že máme zase pevnou půdu pod nohama. Cestou potkáváme několik vyhlídek na vodopády a okolní vrcholky. Po zdolání posledního žebříku se vydáváme na lavičku k jezeru. Obklopeni horami chceme na chvilku prostě jen být. Příroda je neuvěřitelná, zažene všechny chmury a vzbudí ve vás novou sílu. Sluníčko se mi opírá do tváří a já zase cítím příval radosti.

Po chvilce se vydáváme na malou dřevěnou zahrádku u chaty s občerstvením a zabíráme snad poslední volné místo. U blondýnky objednáváme pivo, limonádu a rakouskou svačinku zvanou speckbrot, což je chleba se slaninou, nakládanou okurkou, křenem a horčičí a jako druhé jídlo vybíráme tradiční bratwurst s chlebem. Takhle posilnění se vydáváme zpátky k autu, abychom stihli ještě dnešní výlet na západ slunce.

riesach waterfall, Rakousko

Rossbrand

Předchozí ráno jsme si v apartmánu zapnuli televizi a náhodou narazili na program se záběry z webkamer v horách. Mezi záběry z Rakouska, Švýcarska, Itálie i Francie se objevil právě Rossbrand a tak jsme se podívali kde přesně leží a rozhodli se, že bychom se tam mohli jet podívat. Autem se dá vyjet až téměř na vrchol a z parkoviště jsme pak asi za dvacet minut úplně nahoře, což je na západ slunce ideální.

V prvních momentech mám pocit, že se sluníčko skrz mraky snad neukáže, ale po chvilce se hustá oblaka nad horami rozevírají a objeví se ta známá oranžovo zlatá záře. Rossbrand je jeden z menších vrcholků, ze kterého je krásně vidět na všechny okolní velikány. Několik minut se jen procházíme v trávě a snažíme se zachytit tu krásu na foťák. Společně s námi je nahoře ještě pár lidí, ale tak krásně jsme se všichni rozprostřeli, že si navzájem nepřekážíme a nerušíme se.

Rakousko
Rossbrand, Rakousko
Rossbrand (Bischofmutze, Rakousko

Planai

Na poslední den chceme ještě využít jednu z lanovek, kterou máme v rámci letní kartičky zadarmo a protože odpoledne vyrážíme domů, je to ideální výlet, který nám nezabere moc času. Jakmile vyjedeme lanovkou do vrchní stanice Planai, vydáváme se k jezeru Planai Seelein, kde je krmítko s granulemi pro rybky. Vždycky, když jsme na podzim v Rakousku, chodíme rybky nakrmit a je to taková naše malá tradice na kterou se pokaždé těším. Na chvilku si sedáme na lavičku a užíváme si sluníčko, které sem tam vykoukne za hustými mraky. Pak se vydáváme na naše oblíbená dřevěná lehátka, která jsou na okružní trase Planai panoramaweg. Na sluníčku si dáváme menší šlofík.

Z trasy se dá jít ještě na vrcholek Krahbergzinken, kde jsme byli při naší minulé návštěvě a tak ho tentokrát vynecháváme. Pomalým krokem přícházíme až zpátky k lanovce kde se nachází Schafalm – horská chata s restaurací. Objednáváme si horkou čokoládu a tradiční sladký Germknödel s vanilkovou omáčkou a Keiserschmarn se švestkovým přelivem. S touhle sladkou tečkou se vydáváme na cestu zpátky domů.

Tipy:

• Planai je rájem pro děti – králíček Hopsi je provede hřištěm ke stezce s nejrůznějšími dětskými prvky.
  • Na Planai najdete taky Bike park – s kolem se můžete nechat lanovkou vyvézt až nahoru a projet bike trail vedoucí lesem přes nejrůznější skokánky a překážky.
Planai, Rakousko
Schafalm, Rakousko

Sommercard/Letní karta

Jak si užít Rakousko naplno a ušetřit u toho spoustu peněz? Využijte kartu Sommercard, kterou dostanete v partnerských ubytovacích zařízeních ve Štýrsku. Každý rok od 20. května do 1. listopadu můžete s rodinou využívat vybrané lanovky, autobusy, nebo třeba bazény a koupaliště zdarma. Se slevou si pak díky kartičce můžete vypůjčit například kola nebo horské motokáry, navštěvovat místní muzea, jít na koně a mohla bych pokračovat dál a dál. Sommercard se nedá nikde koupit, slouží jako podpora místního turismu mimo hlavní lyžařskou sezónu. Brožura, kde jsou všechny výhody vypsané je poměrně tlustá ale přehledně rozdělená do kategorií a tak se během pár minut dozvíte, co všechno s kartou výhod můžete dělat.

Ubytování

Obecně se podle mě spousta lidí bojí toho, že za dovolenou v Rakousku si připlatí mnohem víc peněz, než když zůstanou na horách u nás. Například potraviny jsou v Rakousku malinko dražší, ale pokud si najdete malý útulný apartmán a budete si vařit sami, pravděpodobně se dostanete na stejnou nebo dokonce nižší cenu než v Česku a zážitky jsou nesrovnatelné. Většina rakušanů má velké statky a tak o ubytování není vůbec nouze. Občas sice může chvíli trvat než narazíte na příjemnou cenu a ideální lokalitu ve vašem termínu, ale my jsme tentokrát rezervovali ubytování opravdu na poslední chvíli a našli jsme super apartmán blízko Schladmingu. V úterý jsem si s majitelkou potvrdila rezervaci a v pátek jsme vyráželi.

Za apartmán pro dva na čtyři noci jsme platili v přepočtu asi 5500,- Kč. Samozřejmě něco utratíte za naftu/benzín, dálniční známku, jídlo a další drobnosti. Rozdíl mezitím jet do Krkonoš, na Šumavu nebo do Rakouska ale už není finančně tak veliký. Všechna ubytování, která jsme v Rakousku v minulosti navštívili a byli v nich spokojení jsem Vám označila tady: Ubytování ve Štýrsku

Doporučuji vždycky kontaktovat přímo majitele ubytování, nebo si alespoň porovnat ceny uvedené na Bookingu s tím co je na stránkách ubytování. Ubytování hledám vždycky přes Booking.com a nebo přímo přes stránku Schadming-dachstein.at, kde navíc najdete informace k Sommercard a aktivitám, které tady můžete podniknout.